NO TAJUK

assalamualaikum . takjawab dose . jawab ? baiknye hati awak . nah ! ambik 20sen pergi beli nasi lemak . hewhewhew . NAK JUMPE ABAH ? aku nak sangat jumpe abah . aku rindu die . rindu sangatsangat . YaAllah . why kau ambik kebahagian aku and famli aku . aku rindu die . aku nak jumpe die . aku nak sangatsangat peluk die . nak sangat manjemanje . tapi sekarang ? manje tak . peluk tak . cium tak . aku nak balik abah . aku nak abah . why kau ambik dari aku YaAllah ? 4 tahun ya allah .

 bukan abah . cume andaian sahaje
aku ingat lagi .time aku and kakak-kakak , abang and adik aku kecik-kecik , abah suke buat macam ni lepas balik dari keje . walaupun bukan dalam air macam ni . sumpah rindu nak kene timang lagi . sumpah rindu . kalau lah aku boleh undurkan mase ,. aku nak undurkan . sebab ... aku nak kembali ke pangkuan abah . aku rindu abah .kalau aku ade masalah aku suke sangat cerite dekat abah . abah pembimbing aku . mak selalu cakap aku penyebab kematian abah . YaAllah ! rase jantung aku ni nak berhenti mengepam . mak cakap kau selalu maki abah pergi mati kan . see ! abah dah mati . Abah , adakah salah etot ? abah ! jawablha . abahhh ! fine ! abah taknak jawab . mak , abah meninggal bukan sebab etot . ajal abah mak . btw abah meninggal excident . bukannye etot pukul mak .pagi sebelum abah meninggal . abah wangi sangat . abah smart sangat . petang sebelum abah meninggal . abah amik mak dekat sekolah . aku and mak ade tusyen . but aku balik naik basikal . petang tuh abah mintak aku keropok lekor and air kopi . nenek dengar . nenek tolong buatkan . aku taktau buat air kopi . then aku bagi abah . abah mintak satu teko kopi lagi dekat wawa . air kopi yang nenek buat abah habiskan . air kopi wawa , abah takhabiskan sebab abah ade hal . 6.40 abah keluar . alan tanye banyak kali dekat abah . abah nak pergi mane . lepas je abah siapkan diri nak ke keje abah cakap . abah nak pergi keje nak . abah cium alan . aku pun salam abah .
tepat jam 10.15 , telefon rumah bunyi. edod angkat . orang yang menelefon cakap abah masuk hospital , excident . aku inggatkan biase aje . then mak and eka pergi hospital dengan menaiki moto COMEL MONYET . wawa bagitahu nenek .orang yang tolong angkat abah kehospital datang , die cakap abah excident . then die kate denyutan nadi abah lemah . mak telefon . mak cakap tolong bace yassin untuk abah . mule-mule bace sekali . then bace sekali lagi . belum sampai setengah muke surat , mak telefon . nenek angkat . nenek cakap perkataan INNALILLAH je aku and kakak-kakak , abang and adik sume dah nak pengsan . aku rase , YaAllah . kau amik lah nyawe aku . time tuh aku tahun 6 . masih kecik lagi untuk terime semua ni . then mak suruh wawa hantar telefon wawa ,. sebab dalam telefon wawa banyak number kawan babah . wawa and mamat pergi hospital . tinggallha aku , edod , azan , uyun , nenek . alan masih kecik untuk mengetahui yang abah dah takde . time tuh alan tengah tido . maklumlah umur baru 2 tahun (nak masuk 3 tahun) . kawan polis abah datang . die cakap tuan die suruh bawak anak-anak abah yang tinggal pergi hospital . aku , uyun , edod and azan pergi . nenek takpergi sebab jage alan tegah tido . bile aku sampai je depan pintu bilik mayat . Yaallah . aku nampak sekujur tubuh abah yang tengah baring . yang tiade roh didalam . mate mak , wawa , eka , uyun , mamat , aku , edod , azan merah ! semerahmerah darah nak keluar dari mate . yaAllah . kawan abah ade . kawan mak ade . famli abah ade . famli mak ade . penuh ruang hospital dengan sanak saudare abah , mak and taklupe jugak famli si penjenayah ! kau buat abah terkoban . siaalllll . then lepas je dikafankan . dimandikan . disembahyagkan , aku and yanglain masuk untuk teman abah . semetare van polis datang untuk memuatkan aku and adikberadik aku . neneksuruh bace yassin . yaAllah . abang sdre aku menagis teresakesak , memohon keampunan dari abah . then taksampai setengah yassin . kerande dah datang ,. aku rase , aku taknak pergi dari surau hospital tuh . taknak taknak taknak . aku and yanglain menangis macam orang gile . anggota polis wanita cube tenangkan aku and yanglain . aku redha ? tak ! aku takpenah redha dengan pemergian abah . err . then lepas je naik van . aku menangis tekberhenti . abang sdre (wila) and mamat duduk temankan abah . anakanak yanglain duduk dalam van polis . then sampai je kampung abah dekat melake kakak sulung aku terus peluk mak aku . die menagis , die cakap abah dahtakde . die menagis . die peluk mak . sampai ke rumah nenek aku terus duduk . sdre rapat aku cube tenangkan aku . die kate jangan menagis . dahdah . itu je yang mampu die ucapkan bile die nampak aku menagis macam orang gile . lepas je abah diletakkan di atas tilam . mengikut urutan untuk cium abah kali terakhir . aku bagaikan diserang penyakit jantung . aku tengok muke sayu abah . itu adelah kali terakhir aku cium abah . terakhir ! terakhir . alan tengok je ape yang kiteorang nagis , kenape abah tidur pakai kain puteh . pukul 10 lebih abah masuk dalam kerande and dihantarkan dikubur islam melake . disebelah masjid klebang . ramai jugak saudare mare sebelah mak , sebelah nenek . sebelah abah . kawan mak . kawan abah . dieorang semua ucap takziah
abah . real dalam tu ade abah

seminggu aku taksekolah sebab duduk kampung . tiaptiap hari pergi kubur . serius aku rindu abah 


haji othman bin ali 
14.4.2008

Tiada ulasan:

Catat Ulasan