Sebulan dekat A S R A M A

Harini berapa hari bulan eh? Kejap. Anna Wunne Amme. Eh? Hari ni 25 haribulan ahhh. Taksangka dah 25 hari aku dekat asrama. Macam takpercaya ahhh. Makin lama makin sedih duduk situ. kenapalha setiap pertemuan ada perpisahan? Kenapa jika ada pertemuan takkan adanya perpisahan? Apakah kebangangan sangat ni? Jyeah, setiap pertemuan ada perpisah. Setiap perpisahan pasti akan ada tangisan yang akan kita alami kann? Tipulha kalau masa berpisah kita tak sedih. Kenapa aku cakap pertemuan dan perpisahan? Mula-mula aku dah bertemu dengan ramai kawan dekat asrama. Dan mungkin satu hari nanti aku akan berpisah dengan dieorang. Dieorang? Aku akan berpisah dengan Isma, Yaya, Ima, Farah, Teah, Aina, Shila, Mokteh, Jann, Shahira, Atty, Aishah, Kuni, Hani, Ain and ramai lagi. Yaallah, kenapalha kau bagi mereka terlalu rapat dengan aku? Kenapa aku taknak dekat? Aku takut akan ada nya tangisan. Yaallah,

Pernah sekali aku dah taktahan dengan perangai someone ni. Aku cadang aku nak keluar asrama. Masa aku nak kemas baju, budak dorm aku semua berkumpul termasuk Hani and Kuni yang bukan budak dorm aku. Budak dorm aku cuma Isma, Yaya, Teah, Ima, Aina, Shila, Jann, Shahira and Atty. Mokteh masa tu takde sebb nenek dia masuk ICU. Bukan aku je nangis. Dieorang semua nagis kecuali Teah. Teah takde perasaan agaknya. Tapi aku tengok dia cuma mengalir air mata, tapi takbnyak. Orang paling banyak nangis ialah Hani, Ima and Syahirah. Yang lain aku taknampak. Al-maklumlha aku kan rabun. Yang pasty, semua nangis. Lepas je aku amik sabun aku nampak Hani dekat katil aku sambil berdiri and menangis. Aku pergi dekat dia. Aku ambik sikat yang aku baru beli. Aku bagi dia. Tapi dia taknak. Aku bagi dia, dia cakap "Kita taknak sikat tapi kita nak kakdamia" Yaallah, terharu gila bila ada yang cakap macam tu. Then aku cakap

Aku: Ambik je sikat ni. Janganlha melawan cakap orang tua
Hani: Taknak, sikat taksama macam kakdamia
Aku: Cuba jangan degil! Ambil je lha
then, aku ambik tangan dia and aku letak sikat. dia baling dekat atas katil aku
Hani: Kita taknak sikat. Kita nak kakdamia
Aku: Kalau kau rindu akak, kau tengok sikat ni
aku ambik sikat and letak dalam poket seluar dia. dia ambik and dia nangis. Tiba-tiba ima datang dari tepi
Ima: Kak damia kenapa kak damia nak pergi?
Aku: Akak taksebaik **** 
Ima: Kak damia dengan dia taksama. Kiteorang tetap sayang kakdamia
Aku: Tapi **** baik
Ima: Kiteorang nak kakdamia bukan nak dia. Kalau kak damia keluar, kak damia bodoh.

Terus ima keluar dari bilik, then Hani pun ikot keluar. Aku dah taktau nak buat apa dah masa tu. Aku pikir aku ni bukan kakak yang bagus untuk dieorang. Aku pikir balik, kenapa harus aku yang keluar asrama? Mak penat beli sabun basuh baju, baldi, beg and macam-macam untuk aku masuk asrama. Tapi, senang-senang je aku nak keluar. Then, aku nampak ima masuk. Dia pergi locker dia cari barang sambil duduk. Aku pergi dekat dia. 

Aku: Ima, dahlha. Akak minta maaf. Kalau ima rindu akak, akak bagi ima baju akak
Ima: pergilha. Tadi nak bla sangatkan, bla la
Aku: Ima, akak minta maaaf
Ima: Kak damia cakap nak pergi kann? pergi lha. Nak sangat keluarkan?
Aku: Okey fine, kak damia janji, kak damia takkan keluar dari asrama
Ima: kakdamia tipu
Aku: Kak damia janji
Ima: Betul?
Aku: Betul!

Then aku panggil Shahira. Aku peluk Ima and Shahira dalam satu pelukan. Macam mak peluk anak masa tu. Cewah. Hahahahaha. Then lepas dah habis pujuk Ima, aku kene pujuk Hani. Alahai. Dahlha Hani dorm lain. Aku terpaksa pergi dorm Hani dengan mata merah, hidung merah, dengan rambut serabai and takpakai slipar pulak tu. Aku pujuk dia. Masa tu ramai sangat dekat dorm dia. Aish, aku pun fikir kenapa ramai sangat? Takkan Hani bunuh diri pulak sbb aku nak keluar asrama. Takboleh jadi ni. Sekali aku masuk dorm Hani takde apa pun yang jadi. Aku pergi dekat dia. Dekat tempat dia cuma ada Kuni and Putri. Aku pergi dekat Hani, aku cakap slow dengan dia. Aku cakap aku janji takkan keluar. Dia still menangis. Aku cakap dengan dia banyak kali baru dia dengar. Bila dia bangun aku cakap lagi yang AKU JANJI TAKKAN KELUAR. Dia pun lap air mata dia. Aku ajak dia tidur dorm aku malam tu. And dalam sekelip mata, budak dorm aku dah ceria balik. Macam mana lha kalau aku mati kann? Mesty takde yang nak kacau dieorang tidur, takde nak kacau Isma and Aina melatah, takde yang nak tarik seluar Ima. takde yang nak main bunyi katil dengan Yaya. Takde yang nak tarik tuala mandi Teah. Takde yang nak minum milo Atty. Takde yang nak dengar luahan hati Kuni, takde yang nak pinjam baju koko Mokteh, takde yang nak dengar suara Shila gelak. Takde yang nak tidur atas kati Jann. Takde yang nak jalan dengan Syahira. Takde yang nak dengar pasal Farid dekat Hani. Takde yang nak sakat Farah

Aku takdapat bayangkan jika aku pergi dari dieorang untuk selama-lamanya? Apa yang akan dieorang buat bila dieorang dengar yang aku dah pergi tinggalkan dieorang untuk selamanya. Adakah dieorang akan ketawa atau dieorang akan menangis? Atau mereka akan cakap "Bagus" atau dieorang akan cakap "Kenapa kak Damia pergi" Huhh --' Aku selalu rasa kasihan dengan budak dorm aku. Selalu ada masalah. Aku akan cuba kuatkan diri untuk masalah yang menimpa aku. 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan